Maandag 19 juni 2023 – Van Bangkok naar Koh Kut.

19 juni 2023 - Ko Kut, Thailand

Om 3:45 ’s-Morgens lopen onze wekkers af. De rugzakken zijn al ingepakt en we hoeven ons alleen maar op te frissen. Rond 4:15 gaan we buiten op het terras zitten. De jongen van de receptie ligt op een bank te slapen. Buiten is het stil en donker. 10 minuten later komt een man met een brommer ons ophalen om naar de bus te gaan. We lopen achter hem aan. Nog 10 minuten later zijn we bij de bus. In een kantoortje wordt ons betaalbewijs gecontroleerd, krijgen we tickets voor de boot een plaatsnummers voor de bus. Er wordt opgeschreven naar welk hotel we willen op Koh Kut. We lopen naar de bus en leggen onze grote rugzakken in de bagageruimte. In de bus krijgen we een snack en water voor onderweg. Tegen 5:00 vertrekken we.
We vallen al snel weer in slaap. Tegen acht uur stoppen we bij een wegrestaurant waar we wat kunnen drinken en naar het toilet kunnen gaan. Een kwartiertje later gaat het weer verder.
In de stad Trat verlaten de medereizigers die naar Koh Chang gaan de bus. Wij gaan verder zuidwaarts. De bus stopt bij een overstappunt voor de catamaran naar Koh Kut. Er wordt nogmaals gecontroleerd naar welk hotel wij willen. En we krijgen een lunch aangeboden. Een kwartiertje later worden we met onze bagage door een soort Ameland Express opgehaald om naar de boot te gaan.
We hoeven maar even te wachten tot de boot vertrek. Na een klein uurtje varen komen we op het eiland Koh Kut aan. Daar staan vrachtwagentjes te wachten die de mensen naar het juiste hotel brengen.
Er is veel positief veranderd sinds ik de eerste keer in Thailand was. Het vervoer was chaotisch en het grootste deel van de tijd was het wachten. Je werd niet geïnformeerd. De aangegeven tijden werden nooit gehaald. Veel dingen bleken niet in de prijs inbegrepen te zijn. Nu is het totaal anders. Alles is strak geregeld. Je wordt duidelijk geïnformeerd. En de reis is van hotel tot hotel geregeld. Ja, het is iets duurder dan in het verleden. Maar wel perfect geregeld. Ze hebben goed naar de behoeftes van de toerist geluisterd! Onze complimenten!
We worden netjes naar onze nieuwe plek gebracht. ‘Walk-Inn home stay’. Een jonge dame verwelkomt ons hartelijk. Ze vertelt ons waar wat is, waar we kunnen ontbijten en brengt ons naar onze bungalow. Wat een prachtige plek! Hier kunnen we het wel even volhouden!
We gaan op onze veranda zitten en genieten van de jungle om ons heen.
’s-Avonds eten we in het restaurant van ‘Walk-Inn home stay’. Heerlijke gerechten voor een eerlijke prijs. Daarna zitten we nog een poosje op onze veranda. Om ons heen horen we echte kikkers. Beter dan de houten dingetjes in Bangkok. We voelen ons als in het paradijs.

1. Martin:
    20 juni 2023