Maandag 5 juni 2023 – Chiang Mai: Dagtrip naar Living Green Elephant Sanctuary.

5 juni 2023 - Chiang Mai, Thailand

Ik ben vergeten de wekker op zes uur te zetten. Toch word ik vanzelf om 5:55 wakker. Mijn eigen wekker is blijkbaar aan het tijdsverschil gewend. We drinken koffie en kleden ons aan. Tegen zeven uur lopen we naar de receptie beneden. We zullen tussen 7:00 en 7:30 opgehaald worden. Zoals ik gewend ben van de Thaise busjes wordt het 7:45.
Eerst worden er nog wat andere reizigers opgehaald, dan rijden we naar een tankstation buiten de stad. Hier kunnen we naar de WC, koffie en eten kopen. Wij worden overgeplaatst in een ander busje. Nu zitten we er maar met ons zessen in, inclusief chauffeur en gids. We rijden de bergen in. Hoger en hoger klimt de weg en we belanden in de jungle. Na ruim een uur komen we aan bij de Living Green Elephant Sanctuary. Tussen rijstvelden door lopen naar het kamp toe en worden opgevangen door de medewerkers daar.
We krijgen een jasje aan waar de olifanten aan gewend zijn. Ook wordt ons aangeraden om daaronder badkleding te dragen of andere kleding die nat mag worden. Dan krijgen we uitleg over het programma en hoe we met olifanten om moeten gaan.
Voor we naar de olifanten toe gaan krijgen we ieders een tas met snacks voor de olifanten. Suikerriet en bananen. Het is even wennen om dicht bij die grote dieren te komen. Maar zolang je kunnen zien zullen ze niet per ongeluk op je tenen gaan staan. Eenmaal gewend is het supergaaf om de grote dieren te voeren. Wanneer ik naast een babyolifant ga staan slaat hij zijn slurf om mij heen. Een gevoel om nooit te vergeten!
Nadat onze tassen met olifantensnacks leeg zijn wandelen de beesten naar de rivier toe. Ook zij kennen het programma van deze dag. Wij mogen de olifanten wassen! Met emmers en bakken gooien we water over de dieren. Sommige olifanten gaan in de rivier liggen. Sommige dieren helpen ons een beetje door water over zichzelf en over ons te gooien.
Nadat de dieren er genoeg van hebben gaan ze uit het water en gooien zand over zichzelf heen.
We lopen terug naar het kamp waar we ons kunnen wassen en omkleden. Hierna krijgen we een lunch aangeboden. Onbeperkt Pad Thai eten. Ook is er vers fruit. Ja, want na dit avontuur hebben we natuurlijk wel honger gekregen. Het avontuur voor vandaag is echter nog niet afgelopen! De busjes brengen ons nog hoger de berg op. We gaan een hike van anderhalf uur door de jungle maken. Met onze eigen gids en twee lokale gidsen. We lopen door de jungle, klimmen langs watervallen en rijstvelden. Mary kan mij veel vertellen over de soorten bomen die overal staan. Ik vind dat geweldig gaaf! Onderweg zien we een slang en een grote spin. En we horen natuurlijk de typische oerwoudgeluiden. Aan het eind van de route komen we in een traditioneel bergdorp. Een van de lokale mensen geeft uitleg. Vroeger werd hier veel opium verbouwd en nu is men overgegaan op de teelt van koffie, thee en groentes. De inkomsten vanuit het toerisme is een welkome aanvulling van hun inkomsten buiten het oogstseizoen.
De busjes komen ons weer in het dorpje ophalen. De volgende stop is het hoogste punt van Thailand. Er is ondertussen een tropische regenbui losgebroken en maar een persoon in de bus heeft zin om in de regen te lopen. Volgens onze gids is er niet zo heel veel te zien. Alleen maar een paal met uitleg. Nou, als we deze regen zien dan geloven we het wel.
Onze laatste attractie voor vandaag is een bezoek aan de King and Queen Pagoda. Twee pagodes boven op een berg. De regen is minder geworden. Een display geeft aan dat de temperatuur 19 graden is en de vochtigheid 99,9%. Zelfs als je ervoor staat kan je de reusachtige pagodes nauwelijks zien. Wij bekijken alleen de binnenkant.
Hierna komen de busjes ons weer ophalen en rijden we in anderhalf uur terug naar Chiang Mai.
We frissen ons even op en lopen dan de stad weer in. Ik geniet ervan dat Mary ook zoveel energie heeft en niet eerst uit moet rusten.
We zoeken een restaurantje uit waar we wat eten en drinken. Tenslotte lopen we terug naar onze kamer. We hebben een geweldige dag gehad!
Natuurlijk hebben we veel meer foto’s gemaakt dan er in de reislog staan. Ik ga nog uitzoeken hoe ik die zichtbaar ga maken.

1. Martin:
    6 juni 2023
    Heel bijzonder lijkt mij wat jullie hebben gedaan.
  2. Mary en Harry:
    6 juni 2023
    Ja, echt iets om je leven lang op terug te zien! Knuffelen met een olifant.