Zondag 4 juni 2023 – Chiang Mai.

4 juni 2023 - Chiang Mai, Thailand

Acht uur de wekker. Even later uit bed. We drinken koffie en lopen de stad in, Het voelt niet zo warm als gisteren. Of wennen we eraan? Bij een klein restaurantje gaan we ontbijten. Ik neem een eiersalade, Mary een ‘small breakfest’. Samen met een americano een lekker en voedzaam ontbijt. Terwijl we binnen zitten te eten zitten buiten een aantal jonge monniken van een milkshake te genieten. Ze hebben de grootste lol.
We lopen naar ‘Wat Phra Singh’. In de hoofdtempel daar maken we nog net het laatste stukje van een Boeddhistische dienst mee. Een bijzondere gebeurtenis. Hierna bekijken we een aantal van de andere tempels. In één van de tempels zit een monnik mensen te zegenen. Wij bekijken dat een poosje en knielen dan ook voor de monnik. Hij vraagt in uitstekend Engels waarvan we komen en geeft ons dan een zegen terwijl hij een soort van Mantra uitspreekt. Met een bundel riet spettert hij water over onze lichamen. Heel indrukwekkend! Dan bindt hij een armbandje om onze polsen, pakt een schaartje en knipt de eindjes af. Tenslotte krijgen we een sleutelhanger en is de ceremonie beëindigd. Als gezegende mensen verlaten we de tempel.
We bekijken de rest van het tempelcomplex en bezoeken meerdere tempels. Er is ook een kantine waar tientallen monniken gezellig zitten te eten. In een andere tempel zitten weer een aantal levensechte wassen monniken. Ik maak er foto’s van.
We lopen terug naar het hotel. Bij de 7/11 kopen we wat bier voor in de koelkast. Mary loopt direct door naar de massagesalon, ik loop naar het hotel om het reisverslag vaan de vorige dag te schrijven. Wanneer Mary terugkomt van haar Thaise massage ben ik al klaar met het verslag. Ze is stevig aangepakt en het heeft haar goed gedaan.
We drinken een biertje en leggen onze spullen voor de volgende dag klaar. Dan gaan we weer naar buiten om de ‘Sunday Walking Street’ te bezoeken. Een kilometerslange middag/avond markt waar veel handgemaakt artikelen verkocht worden. En natuurlijk kleding en etenswaren. Er zijn weer heel veel plekken waar je kan eten. In een tempelcomplex zoeken een bankje uit de zon en Mary haalt gebraden varkensvlees en een soort visburgerbollen voor ons. De bijgeleverde sambal is dodelijk voor mij maar Mary vindt het lekker. We lopen de marktstraat met de zijstraten door en vergapen ons aan de vele leuke dingen die te koop zijn. Jammer dat we niet zoveel in onze rugzakken mee kunnen nemen. We bekijken eerst de rechterkant van de straat en op de terugweg de linkerkant, die dan weer de rechterkant is. Een verkeerde keuze blijkt later wanneer het drukker wordt. Het merendeel van de bezoekers zijn lokale mensen en die lopen net andersom.
Bij een café met livemuziek strijken we neer op een terras. Met een koud glas bier genieten we van de menigte die voorbijschuift. Het lijkt de familiehappening van de week voor de mensen hier. Ouders met kinderen, stelletjes, moeders met de dochter. Iedereen komt naar de markt. En dit aangevuld met de nodige toeristen. Het is supergezellig. Bij elke kraam waar we kijken worden we welkom geheten. Ik koop een nieuw tasje voor in mijn rugzak omdat de vorige stuk gegaan is.
Het lijkt te gaan regenen. De kooplieden leggen plastic neer voor ‘het geval dat’. Wij kopen via de marktstraat terug richting hotel. Het loopt tegen negen uur en het is inmiddels zo druk geworden dat je nauwelijks nog bij de kramen kunt komen.
In het hotel sluiten we de dag af met een biertje. Het was weer een indrukwekkende dag!