Vrijdag 9 juni 2023 – Pai: Dagje met de scooter.

9 juni 2023 - Pai, Thailand

We gaan op onze vaste tijd uit bed en beginnen met koffie op ons terras. Zodra de receptie open is vraag ik de eigenaar of we nog 3 nachten langer kunnen blijven. Daar is hij wel blij mee. Ook vraag ik hem een scooter voor ons te regelen. Hij brengt mij op zijn scooter naar de verhuurder. Ik kies een scooter uit, betaal de rekening van 9 euro voor 2 dagen en zoek passende helmen. Zoals gebruikelijk moet ik mijn paspoort als borg achterlaten. Zo is het in Azië. Ik rij terug naar ons hotel.
We zoeken onze spullen bij elkaar en maken ons klaar voor de eerste rit. Wij willen naar een waterval. Op weg daarnaar toe zien we een bord met “Yum Lai viewpoint”. We volgen een heel steil weggetje omhoog. Door simpele dorpjes waar de tijd stil gestaan heeft. Mary vindt het precies Oeganda.
We parkeren onze scooter en gaan via de trap omhoog. De kaartjesverkoper komt achter ons aanrennen omdat we geen kaartje hebben gekocht. 1,20 Euro verder is zijn paniek over. We maken foto’s en zien een boom met allemaal hartjes waar namen op staan. Wij kopen ook zo’n hartje, zetten onze namen erop en hangen het in de boom naast honderden anderen.
Daarna rijden we verder naar de waterval. We parkeren onze scooter en kopen een kaartje. Onze helmen hangen we aan de scooter. Eerst nemen we een smoothie als verlaat ontbijt. Dan lopen we door een soort groene tunnel naar de waterval toe. Daar zitten we een poosje te genieten van het geluid van het water en uit het omringende oerwoud. Wat jongeren zijn aan het zwemmen. Mary gaat kijken welke planten ze hier allemaal herkent. Ze laat me een soort duizendblad zien wat de blaadjes dicht doet wanneer je het aanraakt. Ik geniet er van wat ze allemaal weet. Ik kan veel van haar leren!
We zoeken een rustig plekje stroomopwaarts om ongestoord te kunnen genieten. Het voelt als een paradijsje aan. Mary biedt me een verse mango aan. Zolang het geen appel is lijkt me dat wel veilig….
Na een uurtje zoeken we onze scooter weer op. De helmen hangen er nog gewoon aan. We hebben zelfs scooters gezien waar de sleutel gewoon in zit. Ja, de vooruitgang heeft hier nog niet toegeslagen!
Via een andere route rijden we terug naar Pai. In een doodlopen straatje zien we een stalletje met eten. Met handen en voeten bestellen we twee gerechten. Tien minuten later zitten we achter een vers bereide maaltijd. Mary zegt dat ze wel in Thailand wil blijven.
We rijden terug naar ons hotel. Lia geeft ons een tip om een grot in de omgeving te gaan bekijken. Dat lijkt ons wel wat voor morgen.
We kopen wat drinken en snacks in het winkeltje tegenover ons hotel. En maken het niet al te laat vanavond. Ik denk dat we een prima keuze gemaakt hebben om geen hotel in het centrum van Pai te nemen. Het is hier zo heerlijk rustig met alleen maar oerwoudgeluiden om ons heen.