Zaterdag 10 juni 2023 – Pai: Naar de Tham Lod grotten.

10 juni 2023 - Pai, Thailand

Acht uur wakker, even later uit bed en dan koffie. Zo begint ook deze zaterdag. Het is bewolkt een vochtig.
Onze scooter staat al op ons te wachten buiten het hek van het hotel. Vandaag willen we naar de Tham Lod grotten. De tip die we van onze dochter Lia kregen. De tank zit nog voor ¾ vol dus daar moeten we nog een eind mee komen. Zoals in de link door Lia gestuurd volgen we de weg naar Mae Hong Son. Na een paar Km begint het te regenen. We rijden een zijweg in en komen bij een soort restaurant. We willen daar schuilen en water kopen. De jongen zegt dat hij een feest aan het voorbereiden is en niets verkoopt. We kunnen wel flesjes water of cola van hem krijgen. Ook biedt hij ons een borrel aan. Wij zijn al blij met het afdak waar we onder kunnen zitten. Even later wordt het droog. We bedanken de jongen en rijden verder.
We moeten de weg naar Mae Hong Son volgen tot aan het dorpje Soppong. Dat is ongeveer 40 Km over de road 1095. Halverwege worden we weer door regen overvallen. Helaas heb ik mijn poncho vergeten en moeten we samen in die van Mary. Dat is een grote poncho van Douwe’s dump en past prima. Voordat we bij Doi Kio Lom viewpoint komen, je weet wel, boven op de berg, is het alweer droog. Door de laaghangende bewolking is er echter gaan uitzicht. De weg wordt al snel weer droog en we kunnen daarom weer wat sneller rijden op de weinige rechte gedeeltes.
In Soppong volgen we de weinige bordjes naar de grot. We rijden door het regenwoud langs primitieve dorpjes. Honden en pluimvee lopen los dus het is opletten hier.
We zijn sneller bij de grot dan verwacht. Ik check in de reisbijbel of we op de juiste plek zijn en dat blijkt wel te kloppen. Let wel, de meeste teksten zijn in het Thai en dat kunnen we niet lezen! Voor we naar binnen gaan bezoeken we eerst het restaurant bij de ingang. We laten er 2 maaltijden voor ons bereiden. Zo kunnen we er weer tegen.
Een man in uniform brengt ons naar de kassa. De dames daar laten ons een Engelse tekst lezen dat de dam gebroken is en we niet met vlotten door de grot kunnen varen. We kunnen er alleen maar lopend in. Jammer maar het is niet anders. We betalen 100 Bath per persoon om naar binnen te mogen en 150 Bath voor de gids. Ook kopen we nog een zakje voer om de vissen te voeren en gaan met ons drieën op weg naar de grot. Bij de ingang kunnen we de vissen voeren terwijl honderden vleermuizen boven ons rondjes in de lucht maken. Sinds Wuhan zijn ze niet meer zo populair ;-) De jonge dame die ons begeleidt doet haar benzinelamp aan en leidt ons door de donkere grotten. We lopen over de droge rivierbedding waar normaal de vlotten vertrekken. We klimmen trappen op en gaan door smalle lage gangetjes. Onze gids geeft uitleg. Wij maken veel foto’s en verbazen ons over de wonderen die de natuur geschapen heeft hier. Het is fijn om niet in het hoogseizoen hier te zijn. Naast een andere Nederlander met een eigen gids zijn we hier alleen met onze gids. Zo mogen we het echt beleven.
Na onze tocht door de grot komen we weer buiten bij de vleermuizen en vissen. We nemen afscheid van onze gids en lopen terug naar de scooter. Het spettert iets maar even later is het weer droog. In Soppong doen we wat benzine in de scooter bij een automaat. Hij slikt de helft van de biljetten niet. Toch krijgen we voldoende benzine in de tank.
We rijden terug richting Pai. Net voor het Doi Kio Lom viewpoint begint het weer te regenen. Het schijnt een populair plekje voor regen te zijn hier! We schuilen in een picknickhuisje. Na een kwartiertje is het weer droog en rijden we verder. Nog een kwartiertje later is ook de weg weer droog en kunnen we met 60 Km/uur richting Pai. Daar doen we de tank nog even vol omdat ik de scooter met een volle tank moet inleveren.
Ik breng Mary naar ons hotel en lever dan de scooter in bij Pai Country Hut een krijg mijn paspoort terug. Ik loop terug naar Mary en samen drinken we een blikje Chang.
Wat later lopen we naar het dorp. Bij een stalletje bestellen we nasi met extra knoflook om de muggen op afstand te houden. We kopen nog wat bier bij 7/11 en lopen dan terug naar onze kamer. Op het terras voor onze kamer sluiten we deze prachtige dag af.