Woensdag 7 juni 2023 – Van Chiang Mai naar Pai.

7 juni 2023 - Pai, Thailand

We laten de wekker op de normale tijd, dus 8:00 uur, aflopen. Dan lekker langzaam wakker worden en uit bed. Na 5 nachten in Chiang Mai willen we verder. We pakken onze rugzakken in en nemen nog een douche. Ik vraag bij de receptie naar welk busstation we moeten. Dat blijkt het ‘Arcade Busstation’ te zijn. We lopen de straat op en nemen een busje naar dit busstation. Er zijn kassa’s voor de verschillende maatschappijen. We vragen en komen bij de juiste kassa terecht. We kopen twee kaartjes voor ongeveer 4,50 Euro per stuk en kunnen zelfs de plek in het busje kiezen. We moeten een klein uurtje wachten. Ik gebruik de tijd om ons reisverslag van de vorige dag te maken.
Onze grote rugzakken gaan bovenop het busje. Keurig onder plastic. Er zijn dames op onze plek gaan zitten en die worden netjes op hun eigen plek gezet. Ik heb goed gegokt en krijg een plek met extra beenruimte. Dat is wel fijn want het is meer dan drie uur rijden. Wanneer we Chiang Mai eenmaal verlaten hebben gaan we de bergen in. Een slingerweg door de jungle. Af en toe komen we in een dorp maar het wordt meer en meer onbewoond.
Ongeveer halverwege stoppen we bij een markt. We bestellen pikante gebakken eieren en fruit. Een verlaat ontbijt. Na een kwartiertje gaat onze reis weer verder.
Iets na half drie komen we in Pai aan. Het dorp doet mij aan een Balinees dorp denken. Zoiets als Ubud. Er zijn alleen maar bars, cafés, restaurants, winkeltjes en souvenirshops. En natuurlijk wietwinkeltjes. Want dat is toegestaan in Thailand. En er zijn heel veel jongere toeristen hier.
In het piepkleine busstation worden de rugtassen van het busje gehaald. We nemen een taxi naar ons hotel: ‘Chilling Guest House’. Het ligt iets buiten de stad en midden in het groen. De eigenaar heet ons welkom. We betalen nog geen 15 euro voor twee nachten. We hebben een kleine simpele kamer met badkamer en een overdekt terras ervoor. Aan de andere kant van de straat is een winkel waar eten, drinken en andere spullen verkocht worden. Ik voel me er direct thuis. Mary heeft nog 2 blikjes bier in haar tas en die zijn nog redelijk koel. Die moeten we dus maar opdrinken voor ze lauw worden ;-)
Ik praat even met een Italiaanse buurjongen. Hij staat op het punt om verder te reizen.
Aan het eind van de middag lopen we naar het centrum toe. Via Google maps vind ik een route langs rijstvelden en huisjes. Ook zijn er hier voldoende hotelletjes.
We lopen een rondje door het dorp ons ons te oriënteren. Dan gaan we naar een marktje om wat te eten. 2 hoofdgerechten voor nog geen drie Euro. Vers gemaakt. Het smaakt geweldig. Mary haalt nog wat saté bij de kraam ernaast. Zo van de barbecue.
Een eindje verder gaan we op een terrasje zitten en bestellen een biertje. Ook hier is het weer leuk om naar het leven op straat te kijken. Mensen op scooters die etenswaren naar de restaurantjes brengen, anderen die eten afhalen en de vele toeristen op zoek naar een maaltijd, een drankje of marihuana.
Net als we weg willen gaan breekt er een tropische regenbui los. We gaan iets verder onder de luifel zitten en bestellen noodgedwongen nog maar een biertje.
Als het bijna weer droog is lopen we terug naar onze kamer. We zijn moe en kijken terug op een fijne dag.